Mozilla investeert een vooralsnog onbekend bedrag in Cliqz. De ontwikkelaar van de gelijknamige privacybrowser. De bedrijven willen de browser naast Duitsland nu ook naar andere landen brengen.
Cliqz is momenteel beschikbaar als Firefox-addon, als op Firefox gebaseerde browser voor Windows en OS X en als app voor iOS en Android. Cliqz biedt quick-search, een eigen search-index die zoekopdrachten voorspelt en resultaten direct laadt om tijd te besparen. Dit is een voordeel ten opzichte van andere browsers die de privacy trachten te bewaren maar geen eigen search-index hebben. Zij hebben namelijk geen controle over wat de beheerder van een zoekmachine doet met de ingevoerde gegevens. De resultaten worden verbeterd met behulp van gebruikersdata, maar het bedrijf garandeert dat deze geanonimiseerd is.
Daarnaast stuurt Cliqz zo min mogelijk gebruikersgegevens naar webservers en trackers. Gebruikers kunnen naast de adresbalk in de browser zien welke trackinginstanties allemaal geblokkeerd zijn. Daarnaast bevat het technologie om phishing websites te detecteren.
Het verdienmodel van Cliqz schuilt in de offers app. Deze nog niet uitgebrachte app analyseert het surfgedrag van de gebruiker en komt met relevante aanbiedingen op de proppen. Het bedrijf maakt analyse van de gebruikersgegevens offline, waarna de browser alleen de relevante aanbiedingen downloadt. De daadwerkelijke gebruikersgegevens worden volgens Cliqz niet verstuurd.